Vize s Vandou Seidelovou: Vzdělávání studentů v rámci akcelerační soutěže pro mladé podnikatele
Během letních měsíců v INIONu probíhá akcelerační soutěž pro studenty, která má za cíl podpořit mladé talenty v rozvoji jejich podnikatelských nápadů. Soutěž studentům poskytuje nejen platformu pro prezentaci jejich projektů, ale také příležitost učit se od zkušených podnikatelů a mentorů. Jedním z klíčových témat, která se během soutěže řešila, byla vize – jak ji definovat, rozvíjet a efektivně komunikovat světu. Jako mentorku se zaměřením na toto téma jsme oslovili Vandu Seidelovou, zakladatelku společnosti Twigsee.
Na našem YouTube kanále postupně vyjdou záznamy ze všech setkání, kde můžete sledovat růst studentů pod vedením zkušených profesionálů, a navíc si z videí odnést inspiraci a motivaci i pro sebe.
Vanda Seidelová: Inspirativní podnikatelka
První mentorské setkání v rámci akcelerační soutěže jsme věnovali Vandě Seidelové, která se s účastníky podělila o své podnikatelské zkušenosti. Vanda je zakladatelkou a CEO společnosti Twigsee, která se specializuje na digitalizaci školní administrativy a zlepšování komunikace mezi školkami a rodiči. Twigsee usnadňuje život více než 65 000 rodinám v 17 zemích.
„Podnikání pro mě byla cesta do neznáma,“ začala Vanda. „Neměla jsem ponětí, co mě čeká, ale měla jsem velkou chuť něco vytvořit a změnit.“ Vanda vyprávěla o tom, jak začínala s malým projektem na univerzitě a jak z toho postupně vyrostl úspěšný startup. „Všechno je to o tom, nebát se zkoušet nové věci a učit se za pochodu,“ dodala.
Během setkání došla řeč na to, jak si stanovit svoji vizi. Vanda zdůraznila, že vize je něco, co vás musí nadchnout a motivovat, i když se věci nevyvíjejí podle plánu. „Vaše vize by měla být něčím, co vás ráno vytáhne z postele,“ říkala Vanda s úsměvem. „Je to něco, co vám dodá sílu pokračovat i v těžkých časech.“ Studenti se hned začali ptát na různé strategie a tipy, jak z nápadu udělat něco velkého.
„Začněte něčím malým a jednoduchým,“ radila jim Vanda. „Dělejte průzkum, mluvte s lidmi, zjistěte, co potřebují. A hlavně, nečekejte, že budete mít všechno perfektní hned napoprvé.“
Jan Kupčík: Mentor se srdcem na pravém místě
Diskusi doplnil svými poznatky také Jan Kupčík, hlavní mentor soutěže. „Když jsem začínal podnikat já, všechno bylo tak trochu o pokusech a omylech,“ přiznal. „Ale to je na tom to krásné. Čím víc chyb uděláte, tím víc se naučíte.“
Také klad důraz na to, jak důležité je mít kolem sebe tým lidí, kteří vás podporují a sdílejí vaši vizi. „Podnikání není o tom, že všechno zvládnete sami. Je to o lidech, se kterými pracujete, a o tom, jak dokážete spolupracovat a navzájem se podporovat,“ vysvětlil studentům.
Jedním z hlavních bodů, na které Jan upozornil, bylo, jak důležité je zůstat věrný své vizi i přes překážky a neúspěchy. „Vize není něco, co změníte s každým novým trendem,“ řekl Jan. „Je to základní kámen vašeho podnikání, něco, co vás vede a motivuje. Pokud máte jasno ve své vizi, dokážete překonat jakoukoli překážku.“
Další zajímavé myšlenky ze setkání
Během setkání se Vanda podělila o své cenné postřehy týkající se leadershipu a motivace. Jedna z klíčových myšlenek, kterou zdůraznila, byla potřeba být autentický a věrný svým hodnotám. „Lidé vás budou následovat a podporovat pouze tehdy, pokud budou cítit, že to, co děláte, děláte upřímně a s vášní,“ řekla Vanda. Zdůraznila, že v dnešním světě, kde je konkurence obrovská a každý se snaží zaujmout, je autenticita tím, co vás může odlišit a přitáhnout správné lidi do vašeho týmu.
Jan zase přinesl zajímavou perspektivu na význam komunikace v podnikání. „Komunikace je základ všeho, a to nejen s vašimi klienty, ale i uvnitř vašeho týmu,“ vysvětlil. Podle Jana je důležité, aby každý člen týmu rozuměl vizi a cíli firmy a aby mezi sebou lidé otevřeně mluvili o nápadech, problémech i úspěších. „Když lidé cítí, že jsou vyslyšeni a že jejich názor má hodnotu, jsou mnohem angažovanější a ochotnější přispět k dosažení společných cílů,“ dodal.
Inspirativní bylo také téma osobního rozvoje a neustálého vzdělávání. Vanda zdůraznila, že úspěšní podnikatelé nikdy nepřestávají růst a učit se. „Svět se mění rychle a pokud chcete být úspěšní, musíte se umět přizpůsobit,“ řekla. Vyprávěla o tom, jak pravidelně investuje čas do vlastního vzdělávání, čtení knih, účasti na seminářích a konferencích a jak tato investice přináší dlouhodobé výsledky. „Investujte do sebe, protože to je investice, která se vám vždy vrátí,“ povzbudila studenty.
Tipy od Vandy a Honzy: Zaručené rady pro budoucí podnikatele
Během setkání padlo spoustu praktických rad, které by bylo škoda nesdílet! Patří mezi ně například:
- Experimentujte a nebojte se selhání: „Selhání je jen příležitost zkusit to znovu, ale lépe,“ říká Vanda.
- Vytvářejte si kontakty: „Známé tváře mohou otevřít dveře, které se zdají být zavřené,“ doplnil Jan.
- Neustále se učte: „Podnikání je o neustálém učení a přizpůsobování se novým podmínkám,“ zdůraznil Jan.
- Buďte trpěliví a vytrvalí: „Nic velkého nevznikne přes noc,“ varovala Vanda. „Chce to čas, úsilí a odhodlání.“
Na závěr Vanda i Jan poděkovali všem studentům za jejich aktivní účast a povzbudili je, aby pokračovali v rozvoji svých podnikatelských nápadů a nezapomínali na svou vizi! Děkujeme Vandě, že si na nás a na studenty udělala čas! Pusťte si záznam ze setkání tady a sledujte INION pro další inspiraci z oblasti podnikání nejen v Karlovarském kraji!
Akcelerační soutěž probíhá za podpory Karlovarského kraje a ve spolupráci s Karlovarskou agenturou rozvoje podnikání a s agenturou CzechInvest.