20. března jsme se v INIONu sešli na komunitní snídani, kde jsme si sice pochutnali na dobré kávě a výborném občerstvení, ale především jsme otevřeli důležitou debatu o vzdělávání, tvořivosti a o tom, jak děti i dospělé nadchnout pro vědu, techniku a inovace. Hlavním hostem byl Vojta Kolařík – hlavní organizátor festivalu Maker Faire a neúnavný propagátor vzdělávání, které si můžete (doslova!) osahat.
STEM není jen pro vědce
Setkání proběhlo v přátelské a inspirativní atmosféře. Své zkušenosti a pohledy přinesli zástupci kulturních institucí, veřejné správy i firem – například Gabriela Dostálová (radní pro oblast kultury), Kamila Krupičková (zástupkyně ředitele Karlovarské agentury rozvoje podnikání), Pavla Perglová (Dizajnpark), Hana Žáková (Rada pro školství), Jana Michková a Markéta Novotná (Eurocentrum), Erik Rus a Vladimír Veselý (B:TECH).
Své povídání Vojta odstartoval interaktivní aktivitou. Přes QR kód jsme odpovídali na pár otázek, například co si představujeme pod pojmem STEM (jedná se o počáteční písmena oborů Science, Technology, Engineering, Mathematics). Objevily se odpovědi typu vzdělávání, inovace, kreativita nebo propojování různých oborů, které ukázaly, že povědomí o konceptu roste. Vojta následně přiblížil, že STEM vzdělávání je v podstatě polytechnické vzdělávání, se kterým se mnozí z nás už setkali, i když třeba ne pod tímto označením.
STEM nebo STEAM?
Vojta zároveň upozornil na to, že on sám má raději označení STEAM – protože k vědě a technice neodmyslitelně patří i umění (A jako Art). Maker Faire se v tomto směru stává unikátní platformou, kde se technika a umění potkávají s dětmi, rodinami i odborníky. „Naším cílem je nabídnout lidem zážitky, které zanechají stopu – hands-on, learning by doing, learning by play,“ popisuje filozofii festivalu Vojta.
Když něco dělám, můžu změnit svět
Jedním z konkrétních příkladů, jak můžeme děti vést k tvořivosti, zvídavosti a vlastnímu prožitku, je příměstský Maker tábor. Děti si zde zkoušejí vlastní projekty, učí se hledat řešení, chybovat i vymýšlet věci po svém. Během pandemie tým Maker Faire ve spolupráci s LEGO připravil sérii videí, která ukazují, že tvořit se dá i bez návodu a bez klasických kostek.
„Chceme dětem předat myšlenku: když něco dělám, tak mě někdo vyslyší a můžu přinést změnu,“ vysvětluje Vojta. Právě v tom spočívá síla aktivního učení – nečekat, až se něco stane, ale zkusit to udělat sám.
Sám Vojta má s hledáním vlastní cesty osobní zkušenost: „Chtěl jsem být přírodovědec, miloval jsem přírodu. Ale ve škole mi chyběla praktická zkušenost s okolním světem. Zapomněl jsem na to, co mě baví. Až jako dospívající jsem si na to znovu vzpomněl.“ Dnes se snaží vytvořit prostor, aby si děti mohly na podobné věci přijít dřív – skrze praktické zážitky, inspirativní příběhy a komunitu lidí, kteří tvoří a sdílejí.
Tři pilíře, které mění svět: makeři, firmy, města
Zásadní myšlenka, kterou Vojta sdílel, se týká spolupráce mezi třemi klíčovými aktéry: nadšenými makery, firmami a municipalitami. „Každý má jinou roli, ale stejný cíl – vzdělanější a zapálenější společnost. A právě v propojení těchto světů je největší síla,“ říká Vojta.
Gabriela Dostálová, radní pro oblast kultury, potvrdila, že poptávka po kreativních a technických oborech mezi žáky stoupá. „Plánujeme rekonstrukci keramické školy, vzniká kulturně-inovační centrum… Je tu chuť něco budovat,“ popsala.
Vzdělávání nezačíná ve škole
Velká část diskuze se točila kolem dětí, škol a technologií. Zazněly otázky: Proč děti ztrácejí zájem o techniku? Kdy se rozhodují, čemu se chtějí věnovat? Jak je můžeme podpořit?
Vojta sdílel poznatek, že rozhodující je sedmá třída, kdy se formují zájmy, i když finální volba přichází až později. Zkušenosti z jihomoravského výzkumu potvrzují, že pokud děti nemají vzory doma, jejich zájem o techniku výrazně klesá. „V Česku si rodiče s dětmi hrají málo. A hra je základ. Nemůžeme spoléhat jen na školství – musíme začít doma.“
Přesto není vše ztraceno. Máme snad nejhustší síť knihoven v Evropě (možná i na světě!), máme skvělé DDM, vznikají FabLaby, zapojují se firmy jako LEGO, přibývají soutěže jako Moon Camp nebo CanSat, kde si děti staví vlastní satelity.
A co školy? „Český systém dává školám svobodu – hodně záleží na ředitelích. Právě oni mohou být spouštěči změn,“ říká Vojta.
Region má hlad. Pojďme ho společně nasytit
Maker Faire v Karlovarském kraji už v předchozích letech ukázal, že chuť tvořit tady je. První ročník měl skvělou návštěvnost a zpětná vazba byla více než pozitivní. Erik Rus z B:TECH přiznal, že se nejprve obával, jestli nebude akce příliš amatérská, ale rychle změnil názor. „Pokud chceme techniky, musíme si je vychovat. A právě tohle akce, kroužky, zážitky dokážou.“
„Co můžeme udělat jako region, aby se věci pohnuly dopředu? Chybí nám univerzita, ano – ale máme lidi, kteří mají chuť, zápal a vizi,” uvažovala nahlas naše ředitelka, Radka Murasová. Vojta na to odpověděl: „Začněme se scházet. Spojujme lidi z firem, měst, komunit. A hlavně – nepřekomplikovávejme to. Klíčové je vytvořit dobrý tým.“
Maker Faire je za rohem – buďte u toho
Ať už jste rodič, pedagog, podnikatel nebo jen zvědavec – přijďte na Maker Faire Karlovy Vary, který se letos koná 29. 3. před hotelem Thermal. Můžete se těšit na 30 makerů, workshopy, výstavy a především prostor, kde můžete tvořit a zažít vědu na vlastní kůži.
Festival Maker Faire je světová přehlídka kreativity, která propojuje zájmové tvůrce a odborníky, tradiční řemesla i moderní technologie. A především přináší chytrou zábavu pro celou rodinu. Vstupenky a další informace najdete tady!
Těšíme se na vás – ať už přijdete obdivovat, tvořit, nebo diskutovat. Protože budoucnost tvoříme společně!


