Workshop na prezentační dovednosti s Lukášem Hrdličkou, který proběhl 14. listopadu v INIONu, patřil podle mě k těm nejpraktičtějším a nejpřínosnějším z celé série. Byl otevřený nejen pro účastníky programu OVACE, ale i pro veřejnost. V přátelské atmosféře jsme se ponořili do tématu, které mnozí z nás vnímají spíš jako nutné zlo než příležitost – mluvení před lidmi.
Lukáš se tréninku prezentačních dovedností věnuje již více než 13 let a působí jako pitch coach. Jeho zkušenosti zahrnují vedení skupinových školení a individuální přípravu řečníků na významná vystoupení, včetně TEDx v Dánsku, kde sám vystoupil. Během své kariéry spolupracoval s různorodými klienty, od nadnárodních společností jako Microsoft až po startupy a neziskové organizace. Jeho cílem je pomáhat jednotlivcům i týmům zlepšit jejich prezentační schopnosti a dosáhnout tak lepších výsledků v profesním životě.
Jak prezentovat po svém
„Prezentace nejsou o tom, být nejhlasitější nebo nejvtipnější. Jsou o tom, předat něco, na čem vám záleží, a dát tomu směr,“ uvedl workshop Lukáš.
Můžeme být sami sebou, i když jsme nervózní. Můžeme si přinést barovou židličku a prezentovat vsedě. Můžeme začít otázkou na publikum, když cítíme trému. Můžeme si předem připravit hudbu nebo oslovit pár lidí v publiku ještě před oficiálním začátkem. I to nám může pomoci cítit se jistěji.
Zaujala mě tato myšlenka: „Spojte si prezentování s pozitivní emocí. Pokud vaše první zkušenost bude stres, těžko si k tomu najdete cestu.“
Nikdy se to nebude líbit všem. A to je v pořádku.
Jeden z velkých mýtů, který si podle Lukáše neseme, je snaha zalíbit se každému. Ale prezentace není soutěž popularity. Je to moment, kdy máme cíleně předat myšlenku – ne všechny.
Proto doporučuje jasně si položit otázku: S jakým cílem jdu do této prezentace? Nestačí „ukázat produkt“ nebo „odreportovat výsledky“. To je statické. Pokud chci, aby moje prezentace někam vedla, potřebuju aktivní záměr – třeba: chci zpětnou vazbu, chci získat kontakty, chci slyšet reakci publika. „Prezentace vás mají někam dostat. Zacílení je základ. A stejně tak výzva k akci. Bez CTA (výzvy k akci) si nikdo nebude pamatovat, co po něm vlastně chcete,“ vysvětlil Lukáš.
Struktura, která funguje
Lukáš nám doporučil 6slidový dokument jako základ pro každý pitch:
- Problém – Co řešíte? Proč to vůbec vzniklo?
- Řešení – Jak to řešíte právě vy?
- Unikátnost – V čem jste jiní než ostatní?
- Produkt/služba – Co konkrétně nabízíte?
- Jak to funguje? – Byznys model, tým, strategie
- Výzva k akci (CTA) – Co chcete od publika?
Důležité je nepřepálit start – často máme tendenci nacpat všechno na první slide. Lukáš radí: „Nevystřílejte si všechny náboje najednou. Rozložte si to. Postavte napětí.“
A taky – nenechte shrnutí a CTA až na konec, kdy už vás část lidí přestává vnímat. Plánujte je už při přípravě, nejen jako tečku.
Emoce, slova a mikrotriky
Lukáš s námi sdílel spoustu tipů, které nám pomohou zaujmout posluchače a znásobí výsledek prezentace. Tady jsou některé z nich:
- Používejte slova, která publikum potřebuje slyšet. Někdy je to konkrétní slovo jako „povzbuzení“, „jedinečné“ nebo třeba „praktické“.
- Zaháčkujte je hned na začátku. (Třeba příslibem, otázkou, osobním příběhem...)
- Klíčová slova opakujte. Zvýšíte tak jejich dopad.
- QR kód přímo do prezentace. Chcete kontakt? Ukažte, jak vám ho lidé mohou dát.
- Připravte si záložní slide. Může padnout otázka, se kterou jste dopředu počítali, a budete působit jako opravdový profík.
- Prezentaci si klidně napište. Ne proto, abyste ji četli, ale abyste si ji co nejlépe osvojili.
- Začněte příslibem a skončete jeho naplněním. Udrží to logiku i napětí.
„Slide není čtecí list. Slide je billboard. Chcete, aby člověk pochopil poselství na tři vteřiny,“ zdůraznil Lukáš.
Tělo mluví za vás
Další část byla zaměřena na řeč těla. Je potřeba nezapomínat na:
- Naše špičky u nohou. (To jste nečekali, že?) Kam je nasměrujeme, tam půjde naše energie – i pozornost publika.
- Gestikulaci. Měla by odpovídat tomu, co říkáme. Když ukazuji něco „zleva doprava“, musím to udělat z pohledu posluchačů.
- Očima. Nedívejte se dozadu na slidy, ale dejte si např. notebook s náhledy dopředu.
- Držení mikrofonu. Je dobré zafixovat ruku, aby nelítala, a zároveň mikrofon nepoužívat jako štít.
Poctivá příprava se počítá
Na trénink se často zapomíná – máme pocit, že když máme hezké slidy, stačí si to jednou projít a ono to nějak dopadne. Jenže podle Lukáše právě opakovaná příprava rozhoduje o tom, jak jistě a přirozeně budeme působit. Doporučuje říkat si prezentaci nahlas – klidně doma, před zrcadlem, a ideálně víckrát. „Žádná důležitá prezentace by neměla jít ven bez zpětné vazby,“ doporučil Lukáš.
Slidy jsou jen podpůrný materiál. Nejsou zárukou úspěchu. Jistotu nám dá jen samotný trénink.
Honza šel s kůží na trh
Aby šel příkladem, Honza Kupčík – náš mentor – si připravil krátkou prezentaci na téma time management. Otevřeně přiznal, že mluvení na veřejnosti pro něj není komfortní a že z něj má pokaždé trému. Ale i tak se rozhodl vystoupit a ukázat, že to jde. A šlo mu to výborně!
Z Honzovy prezentace mi nejvíc utkvěla myšlenka: „To nejdůležitější udělej jako první.“ Zajímavá byla taky jednoduchá, ale důležitá otázka: Proč vlastně chci řešit svůj čas? Protože když vím, co je pro mě klíčové, dokážu si ten čas ubránit.
O krok blíž k sebevědomému prezentování
Byla to síla! Z workshopu jsem si odnesla spoustu fotek a poznámek, a i když mi prezentování pořád není úplně přirozené, díky Lukášovi a jeho přístupu jsem si odnesla pocit, že v tom nejsem sama a že se to dá zvládnout.
Chcete se o Lukášovi a umění prezentování dozvědět víc? Navštivte jeho web a odebírejte YouTube kanál INIONu, kde příští týden vyjde nová epizoda právě s ním!
Tak za týden zase na přečtenou!
Sledujte INION, ať vám neuteče další díl nebo zajímavé informace z oblasti podnikání!
Máte nějaké otázky k programu OVACE, nebo vás zajímá něco konkrétního? Napište nám!
P.S.: Venku už máme nový formulář pro další běh programu, který startuje 2. 4., takže pokud vás OVACE lákají, jděte do toho!

