Dnes se podíváme na další dvě online lekce, které jsme v rámci běhu OVACE powered by 4K absolvovali – jednu o úkolech a druhou o financích. Každá byla jiná, ale obě mají společného jmenovatele: podnikání je běh na dlouhou trať a pokud chceme uspět, musíme si v tom udělat systém.
Když nestihneš lekci, pomůže záznam
Minulou lekci o úkolech jsem bohužel nestihla, ale naštěstí máme v OVACÍ z každé lekce záznam a podklady, takže jsem si vše mohla projít zpětně.
Jedním z klíčových témat bylo plánování úkolů a správné řízení projektů, což je věc, kterou podnikatelé řeší pořád. Taky máte nekonečný seznam úkolů, které reálně nemůžete stihnout? Přesně na tohle jsme dostali pár praktických nástrojů.
To-do listy, Kanban a pravidlo pěti úkolů
V materiálech mě zaujala Kanban metoda, která dává úkolům jasnou strukturu:
- To Do – věci, které nás čekají.
- Doing – věci, na kterých právě pracujeme.
- Done – hotové úkoly (radost ze škrtání je k nezaplacení!).
Na platformě EMS je v části Tasks (úkoly) přesně tohle – 3 kolonky podle Kanban metody, do které jsem si vyplnila spoustu úkolů, menších i větších, a postupně si úkoly přesouvám podle toho, co se mi už povedlo.
A pak je tu ještě jedno pravidlo, které vás možná zaskočí – neplánovat víc než pět úkolů najednou. Protože když máme na stole dvacet věcí, ve finále neuděláme pořádně ani jednu.
Další zajímavost? Denní revize úkolů – ráno si projít seznam a říct si: Je to pořád priorita? Nebo se něco změnilo? Během dne se toho totiž může stát spoustu a dává smysl přehodnotit naše plány, abychom co nejlépe využili čas, který máme k dispozici.
Poslední online lekce – jak na finance?
V další lekci jsme se dostali k financím a mentor Honza s námi sdílel myšlenku: „Každá mince má tři strany – panna, orel a hrana. Snažte se tu minci vždycky překlopit.“ Co tím myslel? Abycho se na věci dívali z více úhlů a nebrali je černobíle. Třeba to, že podnikat z Karlových Varů může být v něčem těžší než z Prahy – ale taky to znamená levnější nájem a pomalejší tempo, což se dá krásně využít.
Takže buď se přizpůsobím trhu tady, nebo budu myslet jinak a hledat zákazníky jinde. Můžu podnikat z Varů a prodávat do Dubaje, proč ne?
Paretovo pravidlo: Když něco funguje, zesilte to!
Už jste slyšeli o pravidle 80/20? V podnikání platí, že 20 % klientů generuje 80 % zisku. A stejně tak 20 % nákladů často přináší 80 % výsledků. Proto je užitečné dát si jednou za rok tu práci a udělat analýzu – co nám opravdu vydělává, co nás naopak stojí čas a energii a skoro nic z toho nemáme?
Často se totiž držíme zajetých postupů, které „by měly fungovat“, ale realita je jiná. „Buďte štíhlí – zbavte se toho, co nemá smysl,“ padlo v jedné chvíli. Prodat nepotřebné vybavení, neskladovat věci, které nefrčí, nenabízet služby, o které nikdo nestojí jen proto, že „by mohly být zajímavé“.
Kolik si vlastně mám říct?
Tohle byla asi největší výzva. Jak si správně nastavit cenu? Každý měl trochu jiný přístup – někdo počítá hodinovku, někdo prostě přihodí 50 % k nákladům a jede. Honza doporučil ještě jednu věc: „Podívejte se na svoje příjmy a náklady za celý rok. Kdy vyděláváte nejvíc, kdy nejmíň? A podle toho se orientujte.“
Logika je jasná – pokud mám sezónní podnikání, musím myslet na to, že v některých měsících pojedu na minimum. Tohle jsem třeba docela podcenila a chci to do budoucna určitě napravit. Ve focení totiž “sezónnost” hraje docela vliv a přes chladné měsíce mám práce málo. To by ale zase mohla vykompenzovat HaYona – před Vánoci vydělám prodejem, v lednu a únoru budu zajištěná a můžu plánovat další kolekce, které už na jaře můžou jít hezky na odbyt.
A ještě jedna věc – nezapomeňte si do nákladů zahrnout i svůj vlastní plat. I když jste na začátku a máte pocit, že „se to nějak utáhne“, musíte si spočítat, kolik reálně potřebujete na přežití. Jinak skončíte tak, že sice něco vyděláváte, ale pořád žijete z rezervy.
Jak jsme na tom s našimi projekty?
Vendy řeší, jestli se do podnikání pustit naplno, nebo si zatím nechat stabilní práci. Ivanka dává dohromady program pro děti na vánoční besídku. Edita oslovila architekty, jestli by jí pomohli s návrhem výrobny cukrovinek. Terka za sebou má školení, kde nabrala další vědomosti, a dává dohromady koncept služeb, které chce nabízet. Hanka zase před Vánoci maká na výrobě drátovaného zboží, aby měla co nabízet na jarmarcích.
A co já? Přemýšlela jsem, jestli stihnu mini drop před Vánoci. Ale realita vypadala tak, že na mě dolehla ke konci roku únava a neměla jsem na to vůbec sílu. Teď je březen a já vnímám, že mám sil víc, ale chci je teď investovat spíš do focení. HaYonu si budu zatím dělat postupně, pomaličku, nic mě nehoní, tak se nechci honit ani já.
Co si z lekcí odnáším?
- Nebát se určit si cenu – moje práce má hodnotu a musím si ji umět obhájit.
- Dívat se na finance jako na celek – nejen na to, kolik mám teď na účtu.
- Neodkládat projekty donekonečna – lepší něco spustit s chybami, než čekat na dokonalost, která nikdy nepřijde.
- Dělat si pravidelnou analýzu – co mi vydělává, co je ztráta času?
- Přemýšlet dlouhodobě – podnikání je běh na dlouhou trať, ne sprint.
V následujících článcích nás čekají 3 workshopy s odborníky na cenotvorbu, marketing a prezentování, kde se zaměříme na to, jak správně nastavit ceny, oslovit zákazníky a sebevědomě představit svůj projekt.
Díky, že jste dočetli až sem, a za týden zase na přečtenou!
Sledujte INION, ať vám neuteče další díl nebo zajímavé informace z oblasti podnikání!
Máte nějaké otázky k programu OVACE, nebo vás zajímá něco konkrétního? Napište nám!
Na další díl se můžete těšit zase za týden!
P.S.: Venku už máme nový formulář pro další běh programu, který startuje na jaře, takže pokud vás OVACE lákají, jděte do toho!