#4 Deníček účastnice OVACÍ: Co když můj nápad nikdo nechce?

Ráchel Hladká
February 26, 2025

Zdravím všechny čtenáře deníčku! Další týden v OVACÍCH byl plný objevů, nových nápadů a upřímně řečeno – taky lehkého vystoupení z komfortní zóny. Dneska se s vámi podělím o nejzajímavější momenty a tipy, které mi pomohly posunout se dál. Možná pomůžou i vám!

Sdílení, stopky a trocha adrenalinu

Každé setkání začínáme sdílením novinek – co se nám povedlo, co řešíme a kam se posouváme. Tentokrát to ale mělo jeden malý háček. Náš mentor Honza Kupčík totiž zavedl stopky! Každý měl přesně minutu na to, aby se podělil o svůj pokrok. Upřímně to byl trochu stres, ale zároveň skvělý trénink na to, jak jasně a stručně mluvit o svém projektu.

 Co je u kolegů nového? 

Jeník navázal spolupráci s Pítrsem a plánují vyrábět skleněné motýlky – originální spojení designu a řemesla. Pítrs si ujasnil, že jeho hlavním směrem budou designové lampy ze skla a díky zpětné vazbě teď mnohem lépe ví, kdo jsou jeho ideální zákazníci. Štěpánka se rozhodla specializovat na teambuildingové aktivity, které posílí týmového ducha a kreativitu, a Terka má jasno, že chce pomáhat lidem s administrativou, reklamou a propagací. Její motto? „Nepotřebujete zaměstnance, ale potřebujete šetřit čas.“ 

Hledání odpovědí

Díky otázkám na platformě EMS jsem se na svůj projekt podívala jiným způsobem, tím „byznysovým”. Vypadalo to takhle: 

  • Jaký problém řeším? Uvědomila jsem si, že před Vánocemi je nedostatek kvalitních a vkusných dárků pro křesťany.
  • Kdo jsou mí zákazníci? Lidé, kteří chtějí vyjádřit svou víru prostřednictvím oblečení, šperků nebo dekorací s biblickými motivy.
  • Jak mohu vyřešit jejich problém lépe než konkurence? Nabídkou jedinečných, kvalitních a esteticky propracovaných produktů, které nejen potěší, ale i povzbudí.

Zkuste si tyhle otázky taky položit, třeba přijdete na něco nového nebo vám to pomůže ujasnit si priority!

Validace nápadu: Opravdu ji musím dělat?

Nebudu lhát – validaci jsem se původně chtěla vyhnout. Měla jsem pocit, že ji tak trochu „přeskočím“ a bude všechno v pohodě. Jenže... ono to bez ní prostě nejde. Ukázalo se, že validace není jen teorie, ale klíčová součást podnikání. Může nás zachránit před tím, abychom strávili měsíce (nebo roky) prací na něčem, co vlastně nikdo nepotřebuje.

Tip: Nebojte se oslovit lidi ve svém okolí, na sociálních sítích nebo v komunitách, kde by mohl být zájem o váš produkt. Jejich zpětná vazba je k nezaplacení!

Lean Startup: Od nápadu k fungujícímu podnikání

Honza nám připomněl jednu zásadní věc – podnikání není jen o dobrém nápadu, ale hlavně o tom, jak ho přetavit v něco, co má skutečnou hodnotu pro zákazníky. Metodika Lean Startup nám pomáhá nehledat dokonalost, ale učit se z reálných dat a neplýtvat časem na něco, co ve finále nemá smysl.

Klíčové kroky:

  1. Najít problém, který stojí za to řešit.
  2. Potvrdit, že naše řešení skutečně funguje.
  3. Škálovat a rozvíjet podnikání na základě ověřených dat.
  4. Investovat s rozumem a zaměřit se na udržitelnost.

Bez validace riskujeme, že budeme budovat něco, co trh nepotřebuje. Bez jasné cenové strategie se můžeme připravit o zisky nebo odradit zákazníky. A pokud se pokusíme růst moc rychle bez stabilních základů, může se stát, že naše podnikání dlouho nevydrží. Klíčem je učit se, testovat a nebát se měnit směr podle reálných výsledků.

Business model: Jak vše skloubit dohromady?

Další lekce byla zaměřená na business model – a přiznávám, že to byla výzva. Nejprve jsem měla pocit, že se mi nedaří HaYonu nikam posunout. Ale když jsem se k tomu později vrátila, došlo mi, že i „pouhé” přemýšlení je vlastně posun – mohla jsem si díky tomu úžeji vydefinovat zákazníky a začít konkrétněji přemýšlet o marketingu

Jak na tom byli moji „spolužáci”? Edita, která se zaměřuje na dárkové produkty (čokoláda s vřídelní solí), zjistila, že v Karlovarském kraji podobné věci prakticky nikdo nenabízí. Udělala si menší průzkum trhu a zjistila, že lidé by její produkty kupovali – což ji ještě víc motivovalo.

Jeník se snažil oprostit od myšlenky „vyrábět skleněné motýlky“ a místo toho se zaměřil na problém, který řeší – jeho zákazníci se chtějí odlišit a cítit se výjimečně. Když si toto uvědomil, pomohlo mu to definovat další možné produkty, které by mohly oslovit jeho cílovou skupinu.

A podobně i já jsem si uvědomila, že můj projekt nespočívá jen v prodeji produktů s biblickou tematikou, ale hlavně o poskytování hodnoty lidem, kteří chtějí svou víru prožívat i v běžném životě.

Jak nastavit cenu?

Jedna z věcí, která mi dlouho vrtala hlavou, byla cenotvorba. Na workshopu jsme probírali různé přístupy:

  • Vysoká vs. nízká cena – když nabízíme něco jedinečného, můžeme si dovolit cenu nastavit výš.
  • Hodnotová vs. plochá cena – zákazníci někdy neplatí jen za produkt, ale za pocit, emoci nebo komunitu.
  • Zaváděcí vs. stabilní cena – jak postupně získáváme zákazníky, může být strategie jiná než na začátku.

Terka například zjistila, že pokud chce prorazit v oblasti dotací a administrativní podpory, musí jasně komunikovat, jak její služby pomáhají podnikatelům ušetřit čas a peníze. A to se musí odrazit i v ceně.

U mě se ukázalo, že lidé jsou ochotni zaplatit víc za unikátní design a kvalitu, ale zároveň musím přemýšlet, jak HaYonu prezentovat tak, aby si zákazníci uvědomili, že je to víc než jen „obyčejný hrnek“ nebo „další tričko s potiskem“.

Domácí úkol: Validace, validace, validace

Honza nám na závěr doporučil oslovit 10 lidí a zjistit, co si o našem nápadu myslí. Ačkoliv jsem to nestihla hned, rozhodla jsem se, že napíšu rodině, několika přátelům a zeptám se lidí u nás v církvi (do toho jsem nakonec zatáhla manžela, kterému jsem vytiskla několik dotazníků a vyslala ho na místní akci pro muže, které říkáme “Chlapi na grilu”).

První reakce byly pozitivní a zároveň mi pomohly ujasnit si, co lidé očekávají, úplně mi to ale nestačilo a určitě bych se chtěla zeptat ještě dalších lidí a pobavit se o tom s nimi víc do hloubky. 

Co si z toho odnáším?

  1. Validace je klíčová – i když si myslíme, že máme skvělý nápad, bez zpětné vazby od lidí se neposuneme dál.
  2. Business model je základ – nestačí mít dobrý produkt, ale je potřeba vědět, jak a komu ho prodávat.
  3. Cena není jen o číslech – lidé si nekupují jen produkt, ale celý příběh a hodnotu, kterou jim přinášíme.
  4. Nebojte se experimentovat – občas je potřeba trochu riskovat, zkoušet nové věci a nebát se upravovat svůj směr.

Díky, že jste dočetli až sem, a za týden zase na přečtenou! 

Sledujte INION, ať vám neuteče další díl nebo zajímavé informace z oblasti podnikání!

Máte nějaké otázky k programu OVACE, nebo vás zajímá něco konkrétního? Napište nám!

Na další díl se můžete těšit zase za týden! 

P.S.: Venku už máme nový formulář pro další běh programu, který startuje na jaře, takže pokud vás OVACE lákají, jděte do toho!

Share this post
Program OVACE